Ilskan har bedarrat...

... iaf en aning. Förra veckan gick i ilskans tecken, sällan har världen skådat mej så arg. Lejoninnan i mej väcktes hårt och brutalt och då och nu exploderade jag.

I vanlig ordning är det denna underbara men inte helt enkla kommun som retar upp mej. Alltså jag förstår inte varför dom sociala myndigheterna ska vara så, ursäkta uttrycket, jävla trånga i skallen.

 Här har vi en ung människa som av flera skäl behöver en bostad lite mer centralt, för att få ett acceptabelt socialt liv, ett värdigt liv som gör henne till en god och så småning om bra skattebetalare. En ung människa som vill hitta sej själv, växa och känna att hon är värd någonting, att folk ska acceptera henne som en sann och god medborgare och inte en belastning för samhället. Vem vill inte ses som en ordentlig medborgare som gör det samhället begär, alltså jobbar och betalar skatt. Ingen vill väl känna sej som en belastning för samhället för dom ses ju inte med blida ögon här i landet, inte nånstans i världen heller för den delen.

Här ringer man upp dom sociala myndigheterna och vill i princip göra rätt, men ack, då ska det kämpas emot med alla medel. Ok, sockäringen ringde visserligen upp min dotter och hörde sej för vad saken gällde. Min dotter ordentlig som hon är, berättar sanningsenligt hur det ligger till, att hon går i skolan men känner att hon måste lämna hemmet och försöka lära sej stå på egna ben, hon är ju trots allt 21 år. Hon ville ha hjälp att skaffa ett boende, hjälp med hyra och sånt. Och käringen svarar att nåt boende kan dom minnsan inte ordna sånt får man ordna med själv och sen höra av sej och ansöka om ev hyreshjälp, ekonomiskt bistånd. Men först skulle min dotter söka sej ett studielån att betala hyran med. Vilken, milt sagt jävla idiot till käring! Sätta en ung människa som inte gått ut skolan än och som än mindre har skaffat sej en utbildning för ett jobb, i skuldfällan direkt.

Det tog hus i helvete när jag fick höra käringens svar. För jag och min dotter vet, precis som soc vet att dom har ungdomsboende här i kommunen som i vissa fall kan bli aktuellt. Varför informerade inte hon min dotter om detta i första hand eller som ett förslag på vad soc kan ställa upp med för hjälp. Nej dom vill inte att vi vanligt dödliga ska få nys om detta ungdomsboende, det skulle kosta kommunen många dryga tusenlappar om alldeles för många visste om det. Men jag tänker inte hymla om detta, ju fler som vet sina rättigheter ju bättre. Jag blir så nedrans arg på denna kommuns som gång efter annan "glömmer" att dom har skyldigheter gentemot kommuninvånarna. Och på kommunens hemsida kan man efter lite sökande hitta information om detta boende, men dom har gjort det så fiffigt så man måste ladda hem ett program för att kunna läsa om det. En kommun som försöker dölja det som dom vill skryta med. Hur dum får man bli. Man kan ju undra hur den som räknade ut det fungerar i huvudet. Hoppas innerligt att det inte är den som styr kommunen. Eller det skulle faktiskt inte förvåna mej, för denna såååååå otrolligt vackra och underbara kommun kan väl inte bli så mer Helt Enkelt..

Hur som helst jag kokade över och dagen efter ringde jag så åter upp soc för min dotters räkning och bad att få tala med en annan handläggare vilket jag ockå fick. Men nu när jag var så ilsk så fick den stackarn ta emot all min ilska, vilket i och för sej inte skadar. Dom ska veta att vi invånare inte finner oss i vad skit som helst. Hon fick en utskällning efter noter och kunde inte annat än erkänna att ungdomsboende faktiskt finns. Men hon sa att det bara gällde vid särskilda fall. Jag skrek mer eller mindre att detta ÄR ett särskilt fall. Jag sa att dom faktiskt har det yttersta ansvaret för var och en av invånarna i den här kommunen, vilket dom oftast skiter i. Hon försvarade sej och sa att så är det väl inte. Men jo så är det sa jag. Så nu hoppas jag att hon omgående skickat ansökan hem till oss för här ska krigas.

Jag har läst SoL både framlänges och baklänges, deras dokument om ungdomsboende och VET att vi har rätt att kräva både lägenhet och ekonomiskt stöd. Alla jag frågat har sagt att det är solklart att min dotter har rätt till eget boende enligt ungdomsboendets krav. Nåde den social arbetare som säger annat. En stämmning är inte långt bort.

Jag vet andra som har/haft detta boende redan på den tiden då det inte existerade alls mer än i det mörkt fördolda inom soc. Då blånekade dom också, men då hade jag inte samma bevis som jag har idag.

Jag är väl förberedd på en strid till veckan, har många ess i rockärmarna. Det ska inte bli lätt för dom att försöka komma undan nu. En lite lätt stämning skulle sitta fint som grädden på moset bara striden är klar. För jag kan statuera exempel på hur det kan gå för en kommun som inte sköter sej. Det kan stå dom än dyrare än dom räknat med. Socialnämnden och social styrelsen ser nog inte med så blida ögon på sånt här.

Jag skiter i om jag kommer att svart målas inom kommunen men jag kämpar för mina barns rättigheter, för alla barns rättigheter. Dom svaga som inte orkar stå emot och kämpa vidare mot en kommun som sätter till allt för att vinna.

Lejoninnan har vilat i helgen och är nu beredd för ännu en strid, utvilad och hungrig på hämnd.
Jag lovar dom kommer få se vem dom retat upp. Jag blir inte arg så lätt det vet alla som känner mej, men när det väl händer så händer det rejält.

Nu ska jag sova så jag är riktigt utvilad imorron då ev striden fortsätter.

Men glöm för den skull inte att krama varandra!
God natt!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0